Educatie crestina

Sarbatorile din an, traditii, simboluri

Moderator: ileana_r

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Joi Oct 18, 2012 3:21 pm

16. Turla bisericii simbolizeaza pe Hristos intrupat in lume, iar cei patru stalpi care o sustin simbolizeaza pe cei patru evanghelisti care au vestit Evanghelia mantuirii.

17. Bisericile se zidesc in forma de corabie, intrucat fiecare biserica simbolizeaza corabia lui Noe din timpul potopului; in Romania, bisericile se construiesc in forma de "cruce latina", iar in Grecia, Rusia si Bulgaria se construiesc in forma de "cruce greaca"-cu bratele (absidele) egale.

18. Sf Altar este simbolul mistic al Imparatiei cerurilor, unde nevazut se afla Tronul Preasfintei Treimi, Maica Domnului cu toti Sfintii si ingerii.

19. Masa Proscomidiei- adica locul unde face preotul prima parte a Sf Liturghii este situata in partea de Nord a Altarului si inchipuie jertfelnicul Legii Vechi unde se aduceau jertfe de animale si arderile de tot.

20. Sfantul Potir, cel mai pretios vas liturgic, inchipuieste paharul de la Cina cea de Taina, pe care l-a binecuvantat Mantuitorul, si totodata si paharul suferintelor Mantuitorului pe Sfanta Cruce.
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Dum Oct 21, 2012 3:22 pm

21. Candela, care arde neincetat in Sfantul Altar (si ar fi bine daca in fiecare casa crestine ar exista macar una) simbolizeaza sfesnicul cu sapte lumini care ardea neincetat in Cortul marturiei, dupa porunca Domnului, si in acelasi timp, inchipuieste si lumina lui Hristos Cel inviat.

22. Cadelnita, care este facuta din metal pretios, simbolizeaza firea omeneasca a Mantuitorului intrupat, si aceasta mai inchipuieste si vasul cu care se aduceau smirna si aloe amestecate cu miresme, ca sa se unga Trupul Domnului la mormant, iar focul care arde in cadelnita simbolizeaza firea Lui dumnezeiasca, iar mirosul de tamaie inchipuieste atat mirosul cu buna mireasma al Duhului Sfant, cat si rugaciunile neincetate ale tuturor Sfintilor, fumul de tamaie amintindu-ne ca Dumnezeu este prezent permanent langa noi.

23. Policandrul aprins cu multe lumini simbolizeaza atat universul creat de Dumnezeu impodobit asa de frumos cu stele, cat si cerul plin de nenumarati sfinti si ingeri care stralucesc ca stelele si a caror viata si invatatura lumineaza pamantul.

24. Sfesnicul cu lumanarea aprinsa, care sta in fata icoanelor ne arata viata sfanta si curata a tuturor Sfintilor lui Dumnezeu, iar sfesnicul care este dus inaintea Sfintei Evanghelii simbolizeaza pe Sfantul Ioan Botezatorul care a fost inaintemergator al lui Hristos.

25. Sfântul Ioan, Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului este numit inger in trup sau om ingeresc - datorita asprimii traiului dus in pustie (purta o haina aspra si se hranea cu miere salbatica si lastari).

Aici fac o pauza sa va povestesc despre Ioan al meu. Ii tot citeam, inca de pe la 1 an si jumatate, viata Sf Ioan Botezatorul dintr-o carte foarte frumos ilustrata, pentru copii... Si a vazut el acolo cum Sfantul culegea lastarii si aduna mierea si de atunci mananca toate verdeturile pamantului fara sa faca nazuri si zilnic cere melie- cum ii zicea el pe vremea aia :)
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

Re: Educatie crestina

Mesajde ramona 79 » Lun Oct 22, 2012 9:06 am

Ileana iti multumim ca-ti faci timp sa postezi toate aceste informatii. Cred ca multe dintre noi nu le cunoasteau :) .
Raisa
Imagine

Denis
Imagine
Imagine
Avatar utilizator
ramona 79
Administratorul site-ului
 
Mesaje: 8522
Membru din: Vin Mar 20, 2009 9:41 am
Locatie: constanta

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Lun Oct 22, 2012 4:09 pm

Ma bucur sa o fac, Ramona!
Iata o rugaciune-cantecel pe care o pot canta si copiii, mie imi aduce mereu sentimentul de ocrotire atunci cand doar o soptesc :)

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... pwBX8Kx4I#!
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Vin Oct 26, 2012 1:43 pm

Un desen animat cu viata Sfantului Serafim de Sarov, al carui nume il va purta bebelusul meu:
http://www.youtube.com/watch?v=tzvk4Uhz ... r_embedded

Pentru ca filmuletul nu are subtitrare, iata un rezumat al sau:
Sfantul Serafim de Sarov, s- a nascut din parinti credinciosi, Isidor si Agatia Moshnina, in orasul Kursk.
Tatal lui, comerciant de meserie,la batranete a inceput sa construiasca o catedrala in Kursk pe care n-a apucat s-o mai vada terminata. Fiul sau Prohor, viitorul Serafim, a ramas impreuna cu mama lui, care l-a cescut in multa credinta.

Dupa moartea sotului ei, Agatia Moshnina a continuat constructia catedralei.
Intr-o zi, luandu-l si pe micul Prohor cu ea pe santier, acesta a cazut de pe schela turnului de clopote, de la o inaltime de sapte etaje. Baiatul ar fi putut muri dar Bunul Dumnezeu a avut grija de el. Ingrozita, mama a alergat la el si si-a gaisit fiul nevatamat.-min 1.08

Tanarul Prohor, inzestrat cu o memorie excelenta, a invatat repede scrisul si cititul. Din copilarie ii placea sa participe la slujbele bisericii
La un moment dat, Prohor s-a imbolnavit foarte grav, viata lui fiind in pericol. Atunci a visat-o pe Maica Domnului care i-a promis ca il va vizita si il va vindeca-min 1.24

Tanar fiind, Prohor isi facea planuri pentru a-si dedica viata in intregime lui Hristos si a intra la o manastire. Mama lui nu a fost impotriva acestei decizii si l-a binecuvantat in drumul lui, daruindu-i o cruce de arama pe care tanarul a purtat-o pe piept toata viata lui. min 1.40

Prohor l-a vizitat pe Parintele Dositeu, care i-a dat binecuvantare sa se retraga la manastirea din pustia Sarovului si acolo sa-si castige mantuirea.
Cu binecuvantarea egumenului Pahomie, Prohor se abtinea de la mancare in zilele de miercuri si vineri si mergea singur in padure unde practica Rugaciunea lui Iisus. Dupa doi ani ca novice, Prohor s-a imbolnavit , corpul a inceput sa i se umfle si suferea ingrozitor. Parintele Iosif si ceilalti parinti il iubeau pe Prohor si aveau grija de el. Boala l-a chinuit cam trei ani, timp in care ei nu au auzit nici un cuvant de nemultumire din gura lui.- min 2

Apoi a cerut sa i se citeasca o molitfa pentru sanatate. In timp ce restul parintilor se rugau in biserica, Prohor a avut o viziune in care i-au aparut Maica Domnului impreuna cu Apostolii Petru si Ioan. Aratand cu degetul spre calugarul bolnav, Maica Domnului ii spuse Sfantului Ioan: “Acesta este unul de-ai nostri”, dupa care l-a atins cu toiagul intr-o parte pe calugar si imediat lichidul adunat in corpul acestuia a inceput sa iasa prin incizia facuta de Preacurata. Dupa terminarea moliftei fratii l-au gasit pe Prohor vindecat, avand o singura cicatrice ca semn al miracolului ce s-a implinit- min 2.19

Dupa ce a fost tuns in monahism si a primit numele de calugarie Serafim, el slujea in biserica zilnic, rugandu-se permanent si dupa terminarea slujbelor. Domnul ii ingaduia sa aiba viziuni in timpul slujbelor bisericesti, de multe ori vazand ingeri care slujeau laolalta cu preotii. In timpul Sfintei Liturghii din Marea si Sfanta Joi, slujita de egumenul Pahomie si parintele Iosif, Sf. Serafim a mai avut o viziune. Dupa introducerea la Sfanta Evanghelie, ierodiaconul Serafim pronunta cuvintele: “O, Doamne, mantuieste pe cei ce se tem de tine si auzi-ne”, dupa care ridica patrafirul spunand: “In vecii vecilor”. Dintr-o data a fost orbit de o lumina stralucitoare si, ridicand privirea, il vazu pe Domnul nostru Iisus Hristos intrand din partea de vest a bisericii.- min 2.35

Pustnicul Serafim isi petrecea timpul in padure citind in intregime Noul Testament intr-o saptamana. De asemenea, citea si din Sfintii Parinti si Sfintele Slujbe.- min 3.30

Prin rugaciunile sale, cararea catre chilia lui a fost acoperita de crengi mari care au cazut din brazii antici invecinati, blocand orice acces. Doar pasarile mai veneau la el si animalele salbatice in compania carora a trait ca si Adam in Paradis. Animalele veneau la miezul noptii si asteptau ca sfantul sa-si termine pravila de rugaciune, dupa care hranea cu paine din mana lui ursii, rasii, vulpile, iepurii si chiar lupii. Sfantul Serafim avea un prieten urs care i se supunea intrutotul si il ajuta la diferite treburi.- min 3.33

Odata, pe cand lucra in gradina, trei hoti l-au calcat in cautare de bani sau lucruri valoroase.
Desi avea un topor in mana si ar fi putut lupta cu ei, sfantul nu a ripostat, amintindu-si cuvintele Domnului: “Cei care vor ridica sabia de sabie vor pieri” (Mt. 26: 52). Aruncandu-si unealta jos, el le-a spus hotilor sa faca ce doresc. Atunci hotii l-au batut atat de tare incat l-au lasat mai mult mort decat viu. Au vrut sa-l arunce in rau dar l-au lasat pana au scotocit chilia dupa bani, insa negasind nimic in afara de icoane si cativa cartofi, au plecat. Calugarul isi redobandi cunostinta, se tara pana in chilie si ramase asa toata noaptea. -min 3.45-min 4.20

Dimineata urmatoare porni cu mare greutate spre manastire iar fratii vazandu-l cu atatea rani pe cap, piept, coaste si spate s-au inspaimantat. Timp de 8 zile a zacut in suferinta din cauza ranilor iar doctorii care l-au vazut au ramas uimiti ca mai traia dupa o asemenea bataie.
Pustnicul nu a fost vindecat de nici un doctor pamantean: Imparateasa Cerului impreuna cu Apostolii Petru si Ioan i s-au aratat si prin atingerea divina a Preasfintei Fecioare s-a vindecat. Cu toate astea el nu se putea indrepta si ramase indoit de spate, neputand umbla decat cu ajutorul unui bat pentru tot restul vietii. Sf. Serafim a trebuit sa stea vreo cinci luni la manastire dupa care a plecat inapoi in padure. El i-a iertat pe raufacatorii lui si s-a rugat pentru ei sa nu fie pedepsiti. -min 4.30-5.00

Continuind sa traiasca in tacere, el s-a inchis in chilia lui rugandu-se si citind. I s-a permis sa serveasca masa si sa se impartaseasca in chilia sa. Acolo, sfantul a urcat pe inaltimile puritatii spirituale si prin mila Domnului a primit darurile divine ale inaintevederii si facerii de minuni. Dupa cinci ani de singuratate el si-a deschis usa chiliei pentru ceilalti calugari dar a continuat sa foloseasca tacerea, invatandu-i pe ceilalti prin exemple. -min 5.05

In ultima parte a vietii sale pamantesti, Sf. Serafim s-a dedicat orfanilor de la manastirea de maici Diveyevo. -min 5.12

In 2 ianuarie Parintele Pavel, ajutorul sfantului, a plecat la ora sase dimineata la utrenie si a simtit miros de fum venind din chilia sfantului. Parintele obisnuia sa lase lumanari sa arda in chilie si Parintele Pavel s-a speriat sa nu ia foc ceva.
“In timpul vietii mele nu va fi nici un foc”, spuse el candva, “dar cand voi muri veti sti, pentru ca un foc se va aprinde”.

Cand au deschis usa au vazut carti si alte lucruri mocnind iar sfantul era in genunchi in fata icoanei Maicii Domnului, cu mainile incrucisate pe piept. Sufletul lui curat a fost luat de ingeri in timpul rugaciunii si a fost dus in fata Tronului Atotputernicului Dumnezeu, al Carui slujitor credincios a fost toata viata. min 5.57
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

Re: Educatie crestina

Mesajde ramona 79 » Sam Oct 27, 2012 9:13 am

chiar vroiam sa te intreb Ileana, de ce Serafim? :)
Raisa
Imagine

Denis
Imagine
Imagine
Avatar utilizator
ramona 79
Administratorul site-ului
 
Mesaje: 8522
Membru din: Vin Mar 20, 2009 9:41 am
Locatie: constanta

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Dum Oct 28, 2012 10:21 am

Pai noi locuim intre 2 manastiri frumoase: Lainici si Prislop. Parintele Arsenie Boca, considerat Sfant de popor, dar necanonizat inca, (gasiti multe, zeci de carti si mii de marturii despre viata si minunile sale) de la Prislop este cel al carui nume il poarta baietelul meu cel mijlociu, pentru ca si reusita primei NVDC este o minune a Parintelui Arsenie Boca... Apoi, la Lainici sunt particele din multe Sfinte moaste, printre care si ale Sf Serafim de Sarov, pe care l-am rugat ca de data aceasta el sa faptuiasca minunea. In plus, primul dar pe care l-am primit de la sotul meu atunci cand ne-am cunoscut, a fost o icoana cu blandul parinte Serafim de Sarov, pe care adesea l-am rugat sa ne ajute cand am avut probleme si am simtit acel ajutor... :)
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Mar Oct 30, 2012 4:26 pm

Povesti crestine

Căţeluşul şchiop

În vitrina unui magazin de animale era un afiş: “Căţeluşi de vânzare”

Un baieţel de 10 ani intră şi intreabă care-i preţul unui căţeluş. Vânzătorul îi răspunde că preţul este între 20 şi 40$. Băieţelul bagă mâna în buzunar, scoate câteva monezi. Numără 2.15 $ … şi apoi întreabă:

“-Aş putea vedea căţeluşii?”
Vânzătorul zâmbeşte. Fluieră, din magazin iese afară căţeaua şi în urma ei 5 căţeluşi frumoşi. Al şaselea căţeluş… rămase în urmă şi nu se apropia!

Băieţelul întreabă:

“- De ce căţeluşul astă şchioapătă ?”

Omul îi răspunse că acesta s-a născut cu o problemă la picior şi va şchiopăta toată viaţa!

“- Acesta-i caţeluşul pe care-l doresc”, a spus băieţelul cu bucurie în glas.

“- Dacă asta e dorinţa ta, ţi-l dau gratis!”

Copilul s-a suparat şi a răspuns:

“- Nu-l vreau gratis, preţul lui e la fel ca şi a celorlalţi căţei, îţi voi da tot ce am la mine acum, şi în fiecare lună îţi voi plăti 50 de cenţi, până voi achita preţul lui intreg !”

“- Eşti sigur că vrei acest căţeluş? Doar niciodată nu va putea fugi sau juca sau sări precum ceilalţi!”

Băieţelul s-a aplecat, şi-a ridicat puţin pantalonul şi i-a arătat vânzătorului aparatul de fier ce-i susţinea piciorul strâmb.

“- Nici eu nu pot alerga, de aceea acest căţeluş are nevoie de cineva care să-l înţeleagă!”

Ochii vânzătorului s-au umplut de lacrimi când i-a spus copilului:

“- Mă rog şi sper ca fiecare căţeluş să aibe pe cineva care să-l iubească, aşa precum tu îl vei iubi pe acest căţeluş!”
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Mie Oct 31, 2012 4:23 pm

Despre Haloween

Celebrăm toate sărbătorile altora, investim timp, bani şi energie în a perpetua toate mizeriile internaţionale care nu seamănă deloc cu noi, adorăm oamenii lor şi împroşcăm cu mizerie în tot ce e de-al nostru! Avem şi noi sărbătorile noastre care vin cu însemnătate mai de departe şi mai pline de sensuri ca ale lor, avem oamenii noştri faini, poveştile noastre, care ne fac unici, irepetabili, ne dau valoare maximă şi specifică! Avem, încă, un Dumnezeu pe care nu ştim cum sa-l mai batjocorim! Avem un rost pe lumea asta şi rădăcini adânc înfipte care ne ţin drepţi prin istorie! Dar parcă bate vântul din ce în ce mai mult a dezrădăcinare! Pentru că îţi trebuie multă măsură şi înţelepciune să iei doar ce e mai bun de la alţii, să adaptezi la datele tale şi să continui să te construieşti mândru şi fălos, ROMÂN, nu corcitură! Copiii noştri "fură" tot mai des cu privirea "dincolo"! Iar printre noi sunt din ce în ce mai puţini care să ştie să îi înveţe cum să-şi toarne apă la rădăcină, când să plece capul şi când să ridice sabia! Nou nu înseamnă, obligatoriu, a devia din cărare, ci, mai degrabă, a merge curajos înainte, pe drumul de piatră vie din care au puterea să se nască mereu noi şi noi mlădiţe!(Alina Zară)

Imagine

Oare Halloween-ul inlocuieste dragostea si rugaciunile pentru cei adormiti?

Este dureros modul in care ajunge sa reactioneze omul in fata acestei zile. Nu participa la biserica in ziua pomenirii celor adormiti ( in Transilvania se serbeaza ziua mortilor pe 1 noiembrie, in seara de 31 octombrie merg toti si aprind lumanari la cimitir- ii mai aud pe unii batrani spunand ca deseara sunt Luminățiile-, iar in dimineata urmatoare (sau in prima sambata din luna noiembrie, asa cum apare si in calendar ziua mortilor) participa cu cosuri pline de colaci la Liturghia pentru cei adormiti), dar acest om modern este nelipsit de la petrecerile de Halloween. Evita sa rosteasca o rugaciune pentru cei trecuti la cele vesnice, dar depune tot efortul in a-si decora casa si a se imbraca dupa cum o cer obiceiurile necrestine din aceasta zi...
Decat sa alergam sa ne imbracam intreaga familie in fantome si vampiri, mai bine sa invatam ca scopul vietii noastre este dobandirea asemanarii cu Hristos. Retineti ca invierea nu este optionala. Sa ne intareasca Dumnezeu sa nu savarsim cele rele, caci scris este "si vor iesi cei ce au facut cele rele, spre invierea osandirii"...
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

Re: Educatie crestina

Mesajde ileana_r » Dum Noi 04, 2012 9:06 am

CASATORIA NEFERICITA

Diminuarea sfinteniei si a iubirii in casatorie, cauza aparitiei nefericirii dintre soti

Sfintenia e una din finalitatile casatoriei crestine. Virtutile ce cresc in rasadnita casatoriei sunt consecintele sigure ale sfinteniei si ale frumusetii spirituale. Taina Nuntii mai ales e ingemanarea dintre aceste doua. Impreunarea lor ne dezvaluie in ce consta fericirea in casatorie, a carei temelie este iubirea. Iubirea cere ca frumusetea sa lumineze in tot timpul vietii si sa sustina in inimile celor doi soti aspiratia de a descoperi in ei si prin ei darurile imparatiei lui Dumnezeu. O antinomie insa staruie la confluenta dintre iubire si frumusete. Numai frumusetea spirituala se cuvine a fi iubita, caci numai ea este manifestarea sensibila a Sfantului Duh, scopul vietii fund tocmai dobandirea Acestuia. Dar frumusetea cereasca poate fi umbrita si intunecata de cea pamanteasca, iar sotii pot astfel uita de destinul lor vesnic. In acesta situatie, adevarul divin se degradeaza si poate sa dispara. Avand frumusetea spirituala in centrul vietii sale, casatoria crestina nu poate da nastere decat la roade fericite. Ea va satisface deopotriva nazuintele sfinte ale celor doi soti, ca si trebuintele tot atat de sfinte ale copiilor lor. Vor fi lipsiti, insa, de aceste roade cand sfintenia se va pierde, iar dragostea dintre ei va uita de calea frumusetii spirituale.

E un fapt de constatare curenta ca sunt multe casatorii nefericite. Vorbind in termeni accesibili intelegerii comune, ele au drept cauza principala uitarea, la unul sau la altul dintre soti, daca nu la amandoi, a obligatiilor lor sfinte, uitare ce se traduce adesea prin nesocotirea devotamentului, fidelitatii, bunavointei, intelegerii si a respectului reciproc.

Dupa cum se stie, absenta iubirii adevarate are efecte lamentabile in viata conjugala, care pot duce pana la disolutia casatoriei insasi. Ar fi o eroare sa credem ca virtuti necesare vietii comune, nu ar comporta nici o profunzime si nu ar fi legate funtial de casatorie, refuzandu-li-se in mod superficial un sens spiritual. Acest sens nu rezida doar in faptul ca iubirea este inserata. Sub diverse forme, intre nenumaratele lucruri ale vietii zilnice, pe care le transfigureaza, ci tot atat de mult in faptul ca vatra in jurul careia se afla cei doi soti devine un altar de jertfa, prin care ei isi unesc sufletele in incercari si suferinte comune, mai ales cele legate de nasterea si cresterea copiilor.

Altarul vietii conjugale trezeste in soti vocatia unei vieti duhovnicesti. Dragostea, insa, mai ales la inceputul casatoriei, impotriva aparentelor chiar, ramane intre soti fragila. Daca sotii nu iau bine seama, absorbiti de insasi nevoile vietii casatoriale, vor fi incapabili sa accepte sacrificiile cerute de traiul in comun. Ei vor lasa sa creasca si sa se dezvolte capriciile lor individuale si va veni o zi cand aceste capricii vor ucide dragostea. La capricii se adauga vrivolitaple. Daca sotii stiu de obligatiile ce revin iubirii curate, ei vor evita tentatiile, neintelegerile, vor cauta sa potoleasca disensiunile si, astfel, se vor exercita mutual in blandete si iertare. In masura dezvoltarii unei vieti spirituale, in caminul conjugal sporeste si intimitatea dintre cei doi soti. Iubirea autentica prevaleaza asupra oricaror conflicte si rezolva, in modul cel mai fericit, multe din problemele relatiilor dintre ei. Lipsa acestei iubiri, dimpotriva, ii face pe fiecare dintre ei sa mearga pana la capatul resentimentului si nemultumirilor lor. Dimpotriva, aspiratia spre frumusete si curatie obliga pe cei ce se iubesc sa lucreze asupra lor insisi, sa substitue prezenta resentimentelor cu efortul de a se smulge din lanturile realitatii pamantesti". "Fapturile sunt intemeiate pe cuvantul creator al lui Dumnezeu, ca pe o punte de diamant, dedesubtul adancului infinitatii lui Dumnezeu, deasupra adancului propriului neant" spune Filaret al Moscovei. Dintr-un elan infinit si vesnic de iubire dumnezeiasca au putut sa apara si alte existente, alaturi de Dumnezeu si in dependeta de Dumnezeu. Omul a fost creat sa serveasca doar proslavirii Celui Preainalt. Din aceasta cauza, fapturii i s-a incredintat iubirea ca suprema valoare.

Iubirea nu este posibila decat intre doua persoane, intre doua subiecte. Sfantul Ioan Gura de Aur ne explica faptul ca dragostea, cand uneste sotii in comuniunea vesnica, "nu are principiul ei in natura, ci in Dumnezeu, dupa cum nici Iisus Hristos, unindu-se cu mireasa Sa, Biserica, nu a fost mai putin unit cu Tatal". Astfel, Dumnezeu se face si garantul libertatii fapturii sale. Ajutorul acesta nu-i revine omului din afara, ci din interior, din vistieriile inimii sale. El se adreseaza libertatii spiritului sau ca o invitatie la fericire, dar si ca o chemare la daruire. Devotamentul lui este viu in masura in care isi pastreaza credinta in Cel care il sustine. Pierderea credintei duce la alterarea devotamentului si chiar la pierderea lui.

Divortul definit drept cadere din har

Problema divortului dintre soti nu a constituit la noi, pana in prezent, o preocupare speciala de teologie morala, fiind mai mult un subiect de drept bisericesc. Nedesfacerea casatoriei, privita dintr-o perspectiva care exclude un caracter strict utilitar, atarnand de legea iubirii, nu e un simplu precept evanghelic, pe care Biserica sa-l transforme intr-o norma juridica, ci un principiu care depaseste formalismul legii, pentru a patrunde in zona imparatiei lui Dumnezeu. Dupa cum se stie, singura exceptie admisa in Evanghelie pentru desfacerea casatoriei este "pacatul adulterului". Prin urmare, adulterul este mentionat ca o dovada a faptului ca nu a fost realizata casatoria, ca legea imparatiei lui Dumnezeu nu a fost implinita. Dragostea si adulterul se exclud reciproc, de aceea si Taina Casatoriei e incompatibila cu infidelitatea conjugala. Temeiul iubirii este credinta " -Biserica nu "dezleaga" casatoria, de vreme ce comuniunea in iubire nici nu exista, fie ca nu a avut niciodata loc, fie ca nu mai are loc. Biserica constata caderea din har a unor son ce s-au casatorit.

Adulterul distruge esenta tainica a casatoriei, el devine semnul evident al faptului ca din casatorie a disparut iubirea, ca viata conjugala si-a piedut sfintenia intrucat iubirea dintre soti este materia Tainei Casatoriei, intr-o novela a imparatului Justinian se afirma ca "o casatorie nu este reala decat prin iubire" (Nov. 74). "Divortul nu este decat o constatare a absentei, a disparitiei, a distrugerii iubirii si prin urmare simpla declaratie a neexistentei casatoriei ". Dar aceasta afirmatie nu contrazice ideea nedesfacerii casatoriei, asa cum este conceputa in Ortodoxie.

Viata crestina este o realitate teandrica, ea are un aspect divin, dar totodata are si un aspect omenesc, social-religios, intrucat se afla aici pe pamant. Elementul organizatoric comun sau elementul juridic propriu-zis nu lipseste cu desavarsire din normele religioase si etice, care reglementeaza existenta si activitatea Bisericii. Mantuitorul n-a inzestrat Biserica cu norme de drept, dar nici n-a exclus omenescul din buna randuiala ce trebuie observata in viata crestina. Dreptul nu intra in continutul specific al Revelatiei nou-testamentare, insa o oarecare prezenta a normei de natura juridica aflam si in religia crestina, chiar de cand ea este organizata in chip social. Numai in sensul conformitatii cu norma canonica, pacatul adulterului, la care se refera Mantuitorul la Matei XIX, 9, devine "un caz de divort", in intelesul juridic actual al cuvantului. Astfel, nici legea bisericeasca sau canonica nu trebuie desconsiderata: abrogarea ei sub pretextul ca iubirea trebuie sa se infaptuiasca de la sine, ar constitui si acest lucru o ipocrizie. Ceea ce dobandim din lucrarea harului e, desigur, mai presus decat ceea ce primim prin dispozitia legii. Dar pentru aceasta, o realitate superioara nu trebuie sa nimiceasca una inferioara. Pe aceasta linie, Biserica Ortodoxa si-a stabilit atitudinea sa canonica fata de divort: "Legatura de casatorie intre doua persoane incheiata legal se poate desface numai prin moarte sau printr-un astfel de motiv care prin sine insusi este mai puternic decat ideea Bisericii despre indisolubilitatea casatoriei si care distruge baza ei morala si religioasa si care, de asemenea, este moarte, numai ca in alta forma" .

Adulterul este moartea morala. Prin acest pacat, casatoria intra in disolutia ei interioara. In suportarea poverii pe care i-o procura partea ce a comis sperjurul, sotul nevinovat ajunge in situatia de a indura un adevarat martiriu, devenind o victima a unei casatorii nefericite. Desi adesea mai putin remarcate, casatoria nefericita prezinta si alte victime, tot atat de grave: copiii care sufera si a caror educatie e mai mult decat compromisa.

Eforturi necesare in vederea salvarii casatoriei de la divort

La aparitia crestinismului, in viata sociala greco-romana, in casatorie domnea imoralitatea. Legile matrimoniale erau departe de statutul etic al convietuirii cinstite si astfel divortul era, in toate privintele, la discretia sotilor. Numai influenta morala a Bisericii crestine a putut pune stavila opiniei denaturate privitoare la casatorie, proclamand indisolubiiitatea legaturii dintre soti, dupa norma eterna a vietii spirituale (Mt. XIX, 6). Divortul este o solutie extrema. In afara ordinii divine, convietuirea impreuna a barbatului cu femeia, in conditiile aratate mai inainte, are, de cele mai multe ori, neajunsurile ei, asupra carora nimeni nu poate inchide ochii. Ele pot fi inlaturate, dar numai printr-o influenta si interventie morala. Chiar in cazul tradarii prin adulter de catre un sot a destinului conjugal comun, celalalt sot nu are numaidecat datoria de a face ruptura launtrica dintre ei atat de mare incat sa ajunga pana la consumarea tragediei. Dimpotriva, obligatia lui morala este de a astepta intoarcerea prin pocainta a sotului sperjur. Este trist, fara indoiala, ca o femeie nevinovata sa fie condamnata a ispasii intr-o vaduvie anticipata greseli care nu sunt ale sale. Dar suferinta acestei femei, care va evita insa orice complicitate cu barbatul cazut, este o jertfa care asigura viitorul caminului, fericirea si linistea generala. Inainte de orice tentativa de divort, sotul care a ramas nevinovat se cuvine sa fie aplecat spre iertarea celui vinovat.

In precizarea naturii si a sensului iertarii in viata morala, invatatura ortodoxa nu ramane la simpla condamnare a raului, ci ea duce pana la capat ideea nimicirii lui. Nu poti scapa de tirania exemplului dat de semenul care ti-a facut o nedreptate decat zdrobind insasi puterea raului care a ajuns pana la tine, indepartand din inima ta tot resentimentul fata de persoana in cauza". Venirea in lume a Mantuitorului a pus intr-o noua lumina valoarea omului si a deschis un drum nou pentru nimicirea raului, drum care consta intr-o raspundere vie a omului pentru semenul sau, mai ales cand acestas este un sot, intr-o dorinta aprinsa pentru salvarea sufletului iui, cu orice pret ar fi platita. Iubirea face ca iertarea sa nu fie o simpla trecere cu vederea si o nesocotire a greselii pe care a savarsit-o un sot, ci sa fie o iertare creatoare. Pacatul se opune harului si dragostei deopotriva. La temelia desfiintarii lui, impreuna cu puterea cunoasterii tainelor sfinte, se afla nimicirea egocentrismului. Dumnezeu comunica harul iertarii acolo unde este prezenta iubirea.

Remediile casatoriei nefericite

Remediile casatoriei nefericite privesc, deopotriva, metode terapeutice si preventive, m functie de rolul pe care il au de a vindeca sau de a preveni relele ce se cuibaresc in caminul conjugal. Intre remediile terapeutice numim pe acelea ce vor sa suprime, sa atenueze si sa paralizeze cauzele prezente ale casatoriilor nefericite actuale. Aplicarea lor, in genere, apartine artei duhovnicesti, respectiv scaunului marturisirii. De cele mai multe ori, cauzele actuale provin din neglijarea indatoririlor morale ce le revin sotilor in viata conjugala. De aceea cel mai bun sfat ce li se poate recomanda este intoarcerea la practica obligatiilor fundamentale care au fost uitate sau violate. Faradelegea trebuie sa fie insa iertata de Dumnezeu insusi. Astfel, sotii vinovati se cuvine sa-si restabileasca relatia lor cu Dumnezeu, pe drumul stramt al inaltarii care edifica. Prin interventia duhovnicului in scaunul marturisirii, sotii ajung sa-si apartina din nou lor insisi, sa se bucure de libertatea pe care o regasesc pe drumul refacerii spirituale, sa fie persoane care traiesc pentru sfintenie si adevar. Nimeni nu ajunge la starea de har daca nu-si supune vointa sa naturala vointei divine. Sotii cei mai recalcitranti vor afla impacarea intr-o vointa sincera si eficace de a fi unul fata de altul respectuosi, fideli, iubitori si devolaji. E vorba de principiul si garantia unei impacari sincere. Fortele care le sunt necesare pentru a se ierta mutual si a inaugura o viata noua de uniune perfecta le sunt garantate de catre harul divin izbavitor.

Remediile preventive urmaresc sa suprime cauzele care duc la incheierea unor casatorii expuse de la inceput primejdiei de a se desface. Despre pregatirea candidatilor la casatorie, in vederea primirii Tainei Nuntii, am vorbit intr-un capitol anterior. De data aceasta ne vom margini la acele motive care creaza o atmosfera nefavorabila infiriparii casatoriei trainice. intre acestea amintim: perversiunea unor moravuri, datini sau obiceiuri, diviziunea conceptiilor morale privitoare la casatorie (hedonism, senzualism, individualism).

"Independenta de orice lege care ar putea sa-si rosteasca imperativul in interiorul constiintei; ignorarea oricarui scop de ordin moral, social sau religios si ca urmare totala nepercepere a jertfei, a devotamentului care nu rodeste o imediata si simtita "binefacere", refuzul de a crede in valoarea si realitatea a ceea ce nu e util si nu se intoarce spre profitul individual, sunt elemente potrivnice conceptiei naturale si crestine ale casatoriei". Viitorii soti trebuie sa evite orice orientare nerealista. Vor reusi la aceasta cu atat mai usor cu cat vor lua mai multe precautii atunci cand se casatoresc.

Unul dintre cele mai mari inconveniente in calea pregatirilor pentru casatorie consta in faptul ca perspectiva divortului face sa se neglijeze insasi luarea precautilor. Astfel, aceasta perspectiva inmulteste casatoriile nefericite, deoarece strecoara nadejdea ca te poti angaja fara risc intr-o casatorie din care esti sigur ca poti iesi fara mari dificultati. "Ratiunea si prudenta se impun deci ca datorii stricte viitorilor soti si la fel acelora care ii sfatuiesc si-i calauzesc in alegerea lor, incepand cu parintii”. Cu cat mai multi isi dau seama de caracterul unitar absolut si indisolubil al casatoriei crestine, cu atat trebuie sa indemni pe logodnici sa se retraga la vreme, daca socotesc ca alegerea lor e gresita. "Toti aceia care se departeaza de lucrurile fara prihana, fie acest lucru cat de tainic, se tradeaza foarte repede in alegerea lor de sexul celalalt si sunt atunci aspru pedepsiti prin injosirea si pustiul ce-l aduce cu sine orice legamant cu prihana. De aceea nu arareori un barbat nehotarat si care nu s-a dezbarat de cultul superficialitatii este pedepsit de o femeie superficiala care, potrivit alegerii lui tainice, trebuie sa-i fie ursita
.


Extras din lucrarea "Adevarul si frumusetea casatoriei. Teologia iubirii II" a Parintelui Profesor Ilie Moldovan
ImagineImagine

ImagineImagine

ImagineImagine
Avatar utilizator
ileana_r
 
Mesaje: 552
Membru din: Mar Iul 19, 2011 9:03 pm
Locatie: Hațeg, Hunedoara

AnteriorUrmatorul

Inapoi la Credinte, Sarbatori, Traditii, Obiceiuri

Cine este conectat

Utilizatorii ce navigheaza pe acest forum: Niciun utilizator inregistrat si 1 vizitator